2013. október 1., kedd

Jenny Downham: Amíg élek








Csak egyszerűen akartam a könyvet.
És a belőle készült filmet is akarom.
Nem épp nekem való könyv most, de sort kerítettem rá. Valahogy én is így éreztem kicsit magam az elmúlt napokban egy betegség, egy műtét és egy várakozás közepette. Talán kíváncsi voltam, más hogy éli meg a legnehezebbét. Más mit értékel ilyenkor az életben.

Ízek, illatok, színek, helyek, élethelyzetek, emberi kapcsolatok.
A könyv egy nagy kavalkád. Olyan oldaláról mutatja be egy kamasz lány szenvedését, ahogy még nem olvastam sosem.
Olvastam tényfeltáró könyvet, olvastam dokumentumkönyvet és olvastam lelkizőset is a halál, és egy halálos betegség árnyékában. De ez más.

Tess haldoklik. Tudja. De megéli a pillanatokat. Emlékeket gyűjt. néhol kesereg, néhol dühöng, néhol csak szeret és bele törődik.
Keserédes könyv, mert bemutatja azt is, miért érdemes élnünk. Bemutatja az élet szép oldalát is, amit sokszor elfelejtünk, magának értetődőnek veszünk.
Realistán elmondja az árnyoldalait a betegségnek oly módon, hogy elképzelhessük mindazt a szenvedést, amit átél a beteg mind testben, mind lélekben. 
Hogyan jut el különböző fázisokba.

                                                                
                                                                  Elutasítás

                                                                  Düh

                                                                 Alkudozás

                                                                 Depresszió

                                                                 Belenyugvás

Az olvasó és Tessa családja is végig éli ezeket a fázisugrásokat, nem csak ő.

Tess egy életrevaló egyszerű kislány, aki éppen ifjú nővé érne, ha az élet nem döntene másképpen.
Néhol annyira ellentétesen cselekedik egyes helyzetekben, mint ahogy várnánk, vagy mi tennénk, hogy leesik az állam.
Bevallom volt, hogy nem szerettem. Taszított az, amit művelt. Pedig megteheti! Megtehet mindent, a betegség mögé rejtőzve tényleg? Talán.
Néhol sajnáltam, pedig ezt szeretné a legkevésbé.
Néhol pedig csak átéreztem az érzéseit, a tetteit.
Tessa hihetetlenül összetett személyiség, nagyon jól megalkotva. 
Élethű. Emberi, minden tettével, hibájával együtt.
A többi szereplővel viszont nem voltam megelégedve.
Öccse néhol értetlen és bunkó volt. bár érzékeny és okos is máskor.
Az édesapja annyira megfoghatatlan volt és az édesanyja még jobban.
Kedvenc barátnőjét, Zoét gyűlöltem végig. Gyűlöltem minden egyes szavát!
Adam pedig az egyik legkedvesebb volt számomra a történeten! Kitartott, szeretett, bármi is történt.



Elérte a könyv a célját, észrevétlenül tanított (az életre, a szomorúságra, a fájdalomra) és megérintett.
Olyan könyv, amit sokaknak el kellene olvasniuk. Mert maradandó, elgondolkodtató, megváltoztató könyv. Nyomot hagy az olvasóban.

A legjobban Tessa 10 kívánságának ötlete tetszett. Ahogy a cselekedeteivel észrevétlenül maradandód alkotott. 
Megvalósította őket, bármibe is kerüljön, bármi is jöjjön közbe. kitartott addig, míg el nem fogyott a listája és ő is.

De a könyv nyelvezete, a szokatlan stílusa, a szerkezete is érdekes volt a könyvnek.
Nehezen szoktam meg, de a végén már értékeltem.

A vége pedig drámaira sikerült.
Fájt!

A könyvet köszönöm a Ciceró kiadónak!

Fülszöveg:
Előbb-utóbb mindenki meghal – mindannyian tudjuk.
A tizenhat éves Tessa, akinek csupán hónapjai vannak hátra, talán mindenki másnál is jobban tudja.
De van egy listája: felsorolta azt a tíz dolgot, amit még meg akar tenni, mielőtt meghal. Az első helyen a szex áll. Lehetőleg még ma.
De nem mindig könnyű elérni, amit az ember akar, és amit akar, nem mindig esik egybe azzal, amire szüksége van. És néha a legváratlanabb dolgok lesznek a legfontosabbak.
Idézet:
-
Kinek ajánlanám? 
Senkinek legszívesebben. annyira szívbemarkoló és fájdalmasan igaz könyv!

Legjobb dolog a könyvben, amit a legjobbnak értékelek benne:
Amiért elgondolkodtatott, átértékeltetett dolgokat bennem.

Ami nagyon nem tetszett benne, kilógott a legjobban a könyvből:
A morbid humor.

336 oldal
saját, recenzió
FordítottaRudolf Anna















2 megjegyzés:

  1. Láttam a filmet kétszer, s a könyvet is szeretném. Eddig is szerettem volna, de most már nagyon akarom! Megerősítettél abban, hogy mindenképpen be kell szereznem.

    VálaszTörlés
  2. Mindenképpen szerezd be. Letaglózós könyv, viszont remek.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék