2015. május 15., péntek

Azok a csodás borítók!

Gondolkodtam a napokban, hogy van-e olyan, ami kimaradt a könyvekkel kapcsolatban. Volt író, kiadó, nyomda...és akkor beugrott. Mikor egy könyvet a kezünkbe fogunk, nagy részt a borító fog meg. Kellene egy borító tervező. Így jutottam el Balázsig. Köszönöm, hogy elvállaltad.


-Mit csinálsz, mikor nem borítókat tervezel? Mi a hobbyd, foglalkozásod?
Mivel nem a tervezés a szakmám, csak hobbyként űzöm, nekem is van egy civil, privát életem. Tolna megyéből származom eredetileg, most elsőéves hallgatói életemet élem a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán, mint gyógyszerész hallgató. Nagyon sokan kérdezték már, hogy hogyan egyeztetem össze a tervezést, meg az egyetemet. Erre a válaszom : nehezen. Délután-este tanulás, éjjel nagy ritkán tervezés. De idén az eddigi évekhez képest keveset terveztem, csak néhány kép került ki a kezeim alól. Emellett imádok filmezni még, valamint olvasni is természetesen.
- Hogy állsz neki a borítótervezésnek? Elolvasod a történetet és ihletet kapsz vagy már a cím is kedvet ad egy borítóhoz?
Általában pályázni szoktam, így sajnos kéziratot nem kapok meg. Általában fülszöveg és kiszivárgott részletek alapján a fejembe megszületik egy adott terv, amit megpróbálok megvalósítani.
- A képeket te készíted hozzá vagy keresgélsz valamerre?
Szeretek fotózni, de nem ez az elsődleges. Általában a dreamstime.com oldal az én kincsesbányám. Onnan szoktam jogtiszta képeket letölteni, melyeket ha a kiadó elfogadja a terveket, meg is vásárol. Egyedül Lylia Bloom : Visszaszerzett életetek c. könyvéhez csináltunk saját képből borítót, de azt sem én, hanem az írónőék készítettek.


- Van kedvenc betűtípusod?
Igen van Imádom a retrót, ezért is talán a kedvencem az Ar Bonnie nevű. Mindig is fel akartam használni, de most sikerült csak olyan borítót csinálni, amelyhez illett is. Ez pedig Lylia Bloom : Csillagfény című könyve.

- Mely könyv borítójára vagy a legbüszkébb?
Nehéz kérdés. Nagyon is. Kb. ez olyan, mintha azt kérdezted volna, hogy egy apának/anyának melyik a kedvenc gyereke. Nem tudok választani. Mindig a legutolsóra vagyok a legbüszkébb, de idő múlásával egyformán nézek rájuk. Tudod, az újdonság varázsa.
- Kedvenc borítóid, amik nem sajátok?
Kedvenceim a végzet erekélyéi borítói.
- Egyet tervezel egy könyvhöz vagy többet és úgy választanak az érintettek?
Mindig több terv készül, soha nem készítek egy tervet. Volt úgy, hogy két tervből csináltunk egyet. Nehéz eltalálni az írók és a kiadó ízlését, de úgy érzem, kezdek ráérezni
- Hogy jött egyáltalán az ötlet, hogy könyvekhez tervezz? Tanultál hozzá valamit?
2010-ben jött még az ötlet. Akkor írt ki a Könyvmolyképző Kiadó valamelyik szerzője először borítótervező játékot. Érkeztek pályázatok, amik nem igazán jöttek be és gondoltam egyet : " Ilyent én is tudnék csinálni ". Így született meg az első terv ,ami (visszanézve jobb is ) nem jelent meg nyomtatásban, de különdíjasként nyertem vele egy példányt a könyvből megjelenés után. Tanulni sosem tanultam az ilyent. Néztem online videókat, hogyan is dolgoznak a " profik" de nagyjából ennyi volt csak.
-Mely könyv volt az első, ami megjelent a tervezésedben?
Az első megjelent tervemet nem is nevezném tervezésnek. Fábián Janka : A francia nő c. könyvéhez én találtam a képet, valamint a színvariációt az én elképzelésem alapján készült el. Aki ismeri az írónő borítóit, tudja, hogy egy sablonsorozat. Ebbe nyúltam kicsit bele, de nem lettem a könyvben feltüntetve. Az első igazi tervezés - 2013 végén - Zakály Viktória: Hanna örök és Tavi Kata : Nyitótánc könyvekre készült. Ezek egyszerre jöttek ki, ezért emelem egy kalap alá. Egyed Reginával úgymond koprodukcióban készítettük a terveket. Vele nagyon sokat dolgoztam közösen, többek között Cassandra Clare : Bane krónikáin is, de sajnos Regi érettségi előtt áll közvetlen, és most nem nagyon ér rá tervezni.




- Most min dolgozol éppen ez ügyben?
Immáron egyedül dolgozom.
Konkrét terveken nem dolgozom, de nagyon szeretném én tervezni az új Árnyvadász novelláknak is a magyar borítóit. Arra születtek tervek, de még nem publikusak, bocsi
- Mennyire nehéz lépést tartani a trendekkel, a nap nap után megjelent szebb vagy kevésbé szép borítókkal?
Nem követem a trendeket. Igaz, folyamatosan figyelemmel kísérem a magyar és külföldi megjelenéseket, melyekből nagyon sokszor ihletet merítek.
-Egy elkészült művel mennyi munkád van? Mennyi időt vesz igénybe?
Az idő nagyon változó. A terv komplikáltságától függ. Néha 10 perc, valamikor 10 nap.
- Miket olvasol?
Általában fantasyt olvasok, a NA és a YA valahogy kimaradt, és jöttek a keményebb témájú könyvek, de még mindig a fantasy a nyerő.

Balázs elérhetőségei:
https://www.facebook.com/balazs.nemeth.1048

http://moly.hu/tagok/balazs_nemeth











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék