2016. január 27., szerda

Kibeszélő Tolnai Pankával


Egy olyan hölggyel készítettem interjút, aki viszonylag új, bár már nem első könyves szerző. Nemrégiben olvastam az ifjúsági könyveit és nagyon tetszettek. Ő pedig Tolnai Panka. 

Köszönöm, hogy vállaltad az interjút!




- Mikor éreztél késztetést arra, hogy írni kezdj? Van pontos momentum, ami kiváltotta belőled az érzést?
Már kisiskolás koromban is találtam ki történeteket, gimiben pedig verseket – vagy legalábbis rímelő valamiket – költöttem főleg a tanárokról. Komolyabban az egyetem elején kezdtem el írással foglalkozni, nagyon hamar az életem részévé vált.

- Mit szólt a közvetlen környezeted ahhoz, hogy alkotni kezdtél? És a már megjelent könyveidnek volt visszhangja?
Eleinte nem vettek túl komolyan – ennek ellenére biztattak –, néhány év elteltével azonban már kénytelenek voltak beletörődni, hogy rengeteg időt töltök az írással.
Eddig néhány antológián kívül két könyvem jelent meg, a Zűrös társaság és a folytatása, a Zűrös hétvége. Szerencsére egyre nagyobb az érdeklődés, egyre több olvasói levél és visszajelzés érkezik.

- Mely könyv az, ami szerinted a legtöbbet formált a gondolkodás- és az írásmódodon?
Írástechnikailag törekszem arra, hogy még véletlenül se vegyem át egy kedvencem hangját sem, a gondolkodásmódomat azonban minden egyes könyv formálja, amit elolvasok, legyen az szakácsköny, verseskötet, motoros újság vagy krimi. Sok emlékezetes és meghatározó olvasásélményem van: Vonnegut Repülő macskája, a Szép új világ Huxleytól, a Védett férfiak Merlétől, Stieg Larsson Millenium-trilógiája, Anne Rice Vámpírkrónikái, a Senki madara Szabó T. Annától, Bíró Zsófiától a Boldog hentes felesége… Azt hiszem, ezt a felsorolást még órákig tudnám folytatni.

- Kedvenc vesszőparipám a kötelező olvasmányok. 
Te mind végigolvastad? Van kedvenced közülük vagy ellenkezőleg, ami nagyon nem?
Mindet? Ugyan! Mindig szerettem olvasni, de a nyarakat leginkább a barátaimmal töltöttem. Ettől függetlenül azért elég sok köteten átrágtam magam. Bulgakovtól a Mester és Margarita, Kosztolányi Édes Annája és az Arany-balladák voltak a kedvenceim akkor is és most is a kötelezők közül.
A Kőszívű ember fiait viszont képtelen voltam végigolvasni, állandóan elaludtam rajta. Ráadásul nem csak a regényen, a rövidített változaton és a filmen is. Lehet, hogy újra kéne próbálkoznom, bár gyanús, hogy sosem fogom megtudni, miről szól…

- Mennyire vagy elégedett az eddig megjelent könyveiddel?
Van hova fejlődnöm és igyekszem napról napra jobban írni. Az írásaimat sokszor átnézem, csak olyan szöveget adok ki a kezemből, amit elég jónak érzek. De az igazán fontos az, hogy az olvasók szeressék a történetet és a szereplőket.   

- Kinek a kritikájára, megjegyzéseire figyelsz/figyeltél oda legjobban a készülő könyveidnél?
Van néhány szakmabeli barátom, akiknek el szoktam küldeni a félkész/kész írásokat. Szerencsére őszintén elmondják a véleményüket akkor is, ha az negatív és nem esik jól.

- A karaktereid mintáztad közvetlenül valakiről vagy csak innen-onnan összeollóztad a tulajdonságaikat más és más emberektől?
Kilencvennyolc százalékban fiktívek a karaktereim. Általában kitalálok nekik egy jellemet, de írás közben formálják magukat és a végeredmény teljesen más, mint amit elterveztem.

- Melyik szereplő lennél leginkább a való életben a könyveidből?
Egyik sem. Az a regény még nem született meg. 

- Honnan jött az ötlet az első kötetnél arra, hogy választható opciók és életút legyen? 
Mely áll hozzád legközelebb? A lázadó vagy a mindig jó kislány Roni?
Biztosan te cselekedtél volna már másképp, mint a regény főhőse. Ezt a lehetőséget szerettem volna megadni az olvasóknak.
Hozzám egyértelműen a lázadó Roni áll közelebb, a gimis éveim alatt a tanulás igencsak másodlagos szerephez jutott.

- Milyen a munkamorálod? Van előre elkészített vázlatod? Egy megszokott hely, ahol írsz? Vagy napszak, amikor alkotsz? Mennyi idő megírni egy fejezetet körülbelül?
Mondhatnám, hogy a munkamorálom szigorú, de nem kell kényszerítenem magam az írásra, inkább örülök neki, ha időt szakíthatok rá. Rengeteg jegyzetet készítek, tele velük a telefonom és a pendrive, amin dolgozom. Emellett van egy hatalmas parafatáblám, amire az aktuális regénnyel kapcsolatos anyagokat tűzöm fel, hogy szem előtt legyen minden.

Változó, hogy mikor megy jobban az írás, csupán az a biztos, hogy csendre és nyugira van szükségem hozzá. Egy-egy fejezet megírásának nagyon változó a hossza, már csak a terjedelem miatt is. Van, hogy egy este alatt legépelek öt-hat oldalt, de előfordult (pont a Zűrös hétvége írása közben), hogy két hétig ültem néhány bekezdés felett.


- Adnak kéretlen tanácsot, hogy írj, hogy alakuljon egy szereplő sorsa? Min változtass? 
 Általában csak akkor, ha kifejezetten kérem.

- Hogy viseled a kritikát? 
Volt olyan, amivel nagyon nem értettél egyet, inkább bántás volt, bírálat, de jogtalan?
Amikor elkezdtem írni, sok kritikát kaptam netes felületeken, néhányat elég nyers modorban. Akkor nem estek jól, ám többet tanultam ezekből a félmondatokból, mint az írástechnikával foglalkozó könyvekből.

- Mely része legjobb az írói folyamatnak (Az alkotás, a szerkesztés, javítás, vagy amikor már készen ki van adva)?
Az a pillanatot szeretem a legjobban, amikor teljesen összeáll egy regény a fejemben.

- Mely stílusban próbálnád még ki az írás tudásvágyad és melyben tuti sosem fogunk könyvet kapni tőled?
Előbb-utóbb az idősebb korosztályt is megcélzom, ezen kívül pedig évek óta tervezgetek egy fantasy regényt, ami ebben a tempóban úgy hatszázhúsz év múlva el is készül. Hogy mit nem fogok írni? Lexikont.

- Van olyan nagy álmod, vágyad, amit mindenképpen teljesíteni szeretnél?
Szeretnék azzal foglalkozni, amit igazán szeretek. Eddig úgy tűnik, jó úton haladok.

- Mivel tengeted a szabadidődet?
Írok, olvasok, motorozom, futni járok, időnként bulizni is eljutok, de a legtöbb szabadidőmet – amiből igen kevés van – a férjemmel, a fiammal és a tacskónkkal töltöm.

- Most min ügyködsz jelenleg, szabad tudni?
A Zűrös-sorozat harmadik részét írom, fejben pedig a következő (befejező) részt tervezem. Illetve van még valami, de ez legyen meglepetés

Pankáról további tudnivalók megleshetők:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék